Op weg richting Nordkapp - Reisverslag uit Mo i Rana, Noorwegen van BriGert - WaarBenJij.nu Op weg richting Nordkapp - Reisverslag uit Mo i Rana, Noorwegen van BriGert - WaarBenJij.nu

Op weg richting Nordkapp

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg BriGert

27 Juli 2016 | Noorwegen, Mo i Rana

Dinsdagochtend alles ingepakt en afscheid genomen van onze vrienden op de camping Kvistero. We kiezen voor de route langs de kust over de 17. Schitterend om de steeds varierende kust te zien. Soms ziet alles er weer anders uit zodra je een berg hebt gerond langs de bochtige kustweg. Het weer is ook erg variabel maar we treffen het ook vandaag en hebben slechts af en toe wat druppels en dan weer blauwe lucht. Zeker 3 veerboten nemen we om de fjorden over te steken waar geen weg omheen loopt. Steeds korte tochtjes van 20 minuten tot een uur waarbij ook op het water veel moois is te zien. Aan het eind van de middag lopen we vast op een plek waar een veerboot uit de vaart is genomen. Terug gereden en omdat de lokale camping niet leuk was maar doorgereden naar Mo I Rana, grote stad aan een Fjord. Inmiddels kwam de regen met bakken omlaag dus hebben we besloten om voor 1 nacht een kamer te huren op de plaatselijke camping. In de regen de tent opzetten is niet handig.

Woensdag, 27 juli, helemaal stijf worden we wakker... Ons eigen bed in de tent blijkt toch nog veel beter te liggen ;-) De douche is verrukkelijk en na een karig ontbijt stappen we in de auto om op zoek te gaan naar SvartIsen, de tweede grootste gletsjer van Noorwegen. Na een korte rit komen we bij een meer waar we de eerste 4 kilometer met een boot kunnen. Aan de andere kant begint een waanzinnig mooie tocht door het gebergte. De ondergrond bestaat uit rotsen die bijna natuurijke trappen vormen. Bruisend geweld van een grote waterval die zich in de diepte stort. Het water heeft een hele vreemde grijsgroene kleur. We ploeteren naar de top van de waterval waar het water zo uit een gat in de berg komt spuiten. Prachtig gezicht!
Na bijna 2 uur klauteren zien we ineens de eerste contouren van de gletsjer. Als we om de berg heen zijn wordt ik echt overweldigd door de schoonheid van het diepblauw gekleurde ijs. De dikte van de ijslaag is toch zeker 30 meter. We ploeteren zo er mogelijk in de richting van het ijs maar de tocht is te lang, de stenen plateaus te hoog. Maar het is overweldigend, zelfs op 200 meter afstand van het ijs. We zien de markeringen van decennia geleden toen het ijs werkelijk honderden meters tot wel 1 km verderop lag. Global warming is hier wel degelijk zichtbaar.
Na een flinke tocht terug is het inmiddels 4 uur geworden en trekken we verder richting de Noordpoolcirkel.

Bijzonder moment is het toch wel als je de poolcirkel bereikt. We hebben er rondgekeken en ons verwondert over de gestapelde steentjes die iedereen maakt. Het belangrijkste is eigenlijk de dikke hamburger met friet (patat) die heerlijk naar binnen gaat...

Nog een stukje verder richting Narvik, we eindigen op een mooie camping in Fauske. Tent opgezet, koffie gezet,soepje gegeten, koud biertje en wijn. Inmiddels 22.30 uur, de zon staat nog aan de hemel. Over een paar dagen de middernachtszon!! We hebben ruim 3000 km achter ons, minder dan 1000 tot aan de Nordkapp. Daarna snel richting Zweden waar het waanzinnig mooi weer is aan de Botnische golf.

• 28 Juli 2016 - 08:04

Gerry De Kleijn-de Gier:

lieve allebei, genoten heb ik van je verslag wat hebben jullie een mooie vacantie en de foto's zijn prachtig.Wel spectaculair. Ik vraag me wel af of Gitje geen last van hoogtevrees heeft.
    En hoe gaat het met de "dazen" krijg je ze nog op bezoek ?
    Vanavond is Nicky nog komen eten en effe kletsen.a.s.Zondag gaan we het cadeau brengen en bij hem happen we gaan dan meteen met de meiden skypen.Ben benieuwd.
    Jullie wens ik een mooie tijd in Zweden, wees voorzichtig ,dikke kus van mamma/Gerry