De lange trip naar Nordkapp - Reisverslag uit Kalix, Zweden van BriGert - WaarBenJij.nu De lange trip naar Nordkapp - Reisverslag uit Kalix, Zweden van BriGert - WaarBenJij.nu

De lange trip naar Nordkapp

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg BriGert

31 Juli 2016 | Zweden, Kalix

Vrijdagochtend vetrekken we op tijd naar Alta, alles netjes droog in kunnen pakken, de lucht is dreigend maar het blijkt de hele nacht droog te blijven. De Nordkapp is nog 750 km waar we vandaag veel van hopen te kunnen afleggen. De rit is prachtig en zeker op het moment dat we borden zien over overstekende rendieren is het meteen raak en zien we onze eerste "Rudolf". Wat een prachtige dieren! We komen ze nu regelmatig tegen en soms lopen ze voor de auto uit over het wegdek. Prachtige klikkende geluidjes als ze over het wegdek huppelen. Je hoort bijna automatisch de eerste tonen van bekende kerstliedjes. Ze fleuren onze dag helemaal op en ondanks dat het tegen de avond regent houden we de moed er in en besluiten we na een zoektocht naar een camping in Alta en een goede maaltijd toch maar door te rijden. Alle campings zitten namelijk vol en het is de laatste dag van het jaar waarop de middernachtszon te zien is op de Noordkaap. Als we doorrijden moeten we dat tegen middernacht gaan halen.

De tocht gaat dwars door de hooggelegen toendra van Noors Lapland. We stoppen regelmatig even om naar de rendieren te kijken. Wit, bruin, gevlekt, ze zijn prachtig! Tegen 1 uur in de nacht bereiken we de Nordkapp. Het weer is afschuwelijk en door de hoge ligging, ruim 300 meter, verdwijnen we in de wolken. Geen hand voor ogen te zien. We zien dus ook het monument niet eens en maken maar snel een foto bij het centrum. We zijn er geweest en daar gaat het om! Hier blijven in dit hondeweer is geen optie, dus maar een nachtje doorhalen, het blijft tenslotte toch licht, en doorrijden naar de Botnische golf. We volgen een schitterende route over de toendra van Lapland en komen uiteindelijk in de loop van de nacht in Finland. We rijden de schitterende route naar beneden en ontmoeten nog regelmatig rendieren.

In de vroege zaterdagochtend even ergens geprobeerd te slapen in de auto, dat werkt dus voor geen meter dus het blijft bij een powernap waarna ik verder rijdt. We krijgen hier wel een geweldige rit door rauwe natuur met prachtige watervallen. Daarna weer toendra waar op een gegeven moment ook de elanden weer worden aangekondigd. Die blijven zich echter schuil houden in de bossen.

Ergens rond een uur of twee in de middag neemt Brigitte het stuur over voor de laatste 30 kilometer naar de Botnische Golf. De afgelopen 1500 km waren best veel zonder nachtrust. Het weer is omgedraaid naar een heerlijk zonnetje en een comfortabele 24 graden. Ik val meteen in slaap en niet veel later kunnen we op zoek naar een camping langs de E4. Die gaan we volgen de komende week richting Stockholm.

We zetten de tent op, maken een maaltijd en vallen om 7 uur in de avond als een blok in slaap, na 13 uur coma ontwaken we op zondagochtend rond 8 uur en ploffen we heerlijk voor de tent in het zonnetje, tijd voor een boek, onze foto's en verslagen. Lang leve de vakantie!

• 01 Augustus 2016 - 11:55

Gerry De Kleijn:

Prachtige foto's .Wat een tocht zeg en wat een natuur, schitterend.Dank voor je uitgebreide verslag,. Ik geniet er super van !!! Liefs mam/Gerry p.s.we hebben op de Skype de kinderen verteld over de vele "Rudolfs" die jullie gezien hebben, dat vond vooral Elina hèèl interessant.

• 03 Augustus 2016 - 22:28

Niki:

Hi Git & Gert
    Even weer bijgelezen Blij te horen dat het weer meezit want leek af en toe op het europese weerkaartje een stuk minder te zijn. Leuk verhaal en mooie tocht. Altijd licht is wel heel gek maar heeft dus ook zijn voordelen begrijp ik nu.
    Genieten begrijp ik en ... hoor ook niets over hoog over beter te hoog.
    Goede reis verder en tot een borrel in wijk
    Groet
    Niki